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A new game has arrived: Spacewalk

In our quest for creating interactive experiences, we begun to explore the vast world of multiplayer gaming design and develop. As a first example of what can we do with the tools and languajes available to build HTML5 games with ease, Spacewalk is the result of that path of design and development.Play our first multiplayer game now!

As we advanced with the creation process, we have the theory of what a multiplayer game must do in terms of the coding and the networking behind the scenes to deliver a online multiplayer experience.

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Phaser 2 and 3 Multiplayer test

So we are trying to get into the multiplayer game area with Phaser, and the current technologies we know so far that could work are Socket.io and Croquet.io. The diferences between them are huge, and the performance also very noticeable.

By now i will juts post the examples we made, but we are planning to bring a tutorial or series of tutorials if the community has some interest.

The examples ill give you bellow, are not perfect, but in the first case (socket.io), it will demostrate how the socket.io is working in our weveana server and can handle a multiplayer game, at least the movement and shooting of some spaceships.

We haven’t tested the performance of how many ships can handle the server, but please! don’t you try here! in case of shutting down my own server :S

The second example is made with Phaser and the Croquet.io engine, a very interesting approach to the multiplayer programing, recomended to check out their website http://croquet.io/

If you want to test by yourself ill give you the links of the examples and the soruce code at github.

Example 1: Socket.io

https://weveana.com/proyectos/socketTest/
https://github.com/pattodiablo/socketTest

Example 2: Croquet.io

https://weveana.com/proyectos/MultiplayerTest3/WebContent/
https://github.com/pattodiablo/MultiplayerTest3
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Weveana at Global Game Jam 2020

We loved to participate at Global Game Jam 2020 from 31 January – 02 February 2020, the theme that year was REPAIR, so we join some friends at Ciespal, Ecuador and made the funny and challenging game Kuiper Repair Station, this is an arcade puzzle game, about an hangar setted at Solar System to repair the spaceships, through combinating differents kinds of components.

Link: https://globalgamejam.org/2020/games/kuiper-repair-station-4

Play here:
https://weveana.com/proyectos/gameJam/WebContent/

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Porqué crear Videojuegos HTML5 para algunos desarrolladores es buena idea

La industria de los videojuegos crece vertiginosamente y muchos no tenemos idea por dónde subirnos al tren del desarrollo de este tipo de contenido interactivo, tal vez HTML5 sea una opción para muchos de nosotros.

Desarrollar videojuegos es una pasión que muchos diseñadores y desarrolladores compartimos desde que pudimos tener un mando de juego en nuestras manos.

La posibilidad de interactuar con un personaje en la pantalla de un dispositivo es algo que nos atrae por motivos que seguro se estudian en varias investigaciones científicas en todo el mundo.

Como diseñador y desarrollador latinoamericano siempre fue un desafío personal encontrar la forma de crear mi propio videojuego, y seguro muchas personas que lean este blog entenderán que ese camino no fue siempre tan fácil de iniciar, al menos comparado con las opciones con las que se contaba hace 10 o 15 años atrás.

Entonces, ¿Cómo una persona en la actualidad puede iniciarse en el mundo de los videojuegos ? Pues la verdad mentiría diciendo que tengo la respuesta correcta, pero lo que si me atrevo a decir es que encontré una opción.

Los videojuegos HTML5 para web son un camino que cualquier persona interesada en desarrollar videojuegos puede seguir, y porque no, se puede decir que es un nivel de entrada que todavía está en desarrollo y su futuro aún no está develado por completo.

Este tipo de desarrollos son el relevo de un tipo de videojuegos que en el pasado causaron mucho revuelo y que lastimosamente en la actualidad están en decadencia ya que la tecnología con la que fueron creados fue eliminada de Internet, estamos hablando de Flash y Action Script.

Como el relevo que son, estos videojuegos están tratando de alzar la barra al nivel que Flash la había dejado, este es precisamente uno de los motivos por el cuál subir al desarrollo de los videojuegos HTML5 es en la actualidad muy atractivo.

Desde otro punto de vista varios sitios web que actualmente albergan cientos y miles de videojuegos Flash están buscando la transición de sus juegos al nuevo formato, aunque su popularidad está todavía indeterminada, se puede decir que últimamente se ha fortalecido por el aparecimiento de juegos IO como agar.io, slitherIO, etc.

También se ha podido presenciar los esfuerzos de grandes sitios de social media como Facebook, Baidu y VK, por dar relevancia exclusiva a los videojuegos y en específico a los juegos casuales HTML5. Estos grandes de la industria digital y social conocen el potencial de este tipo de videojuegos que les permiten contar con largos tiempos de atención de sus usuarios y por lo tanto incrementar el porcentaje de visualización de anuncios.

Desde la perspectiva de desarrollo, los videojuegos HTML5 son perfectos para desarrolladores que vienen de la creación de sitios web o desde la antigua tecnología FLASH, el principal lenguaje que se utiliza en esta clase de juegos es JavaScript, lenguaje que con cada iteración tiene más semejanza con AS3 debido a que los dos son lenguajes apegados al standard ECMA.

Para personas principiantes en el mundo de la programación pienso que siempre es necesario entender el contexto en el cuál desean desenvolverse para empezar a programar, sin embargo JavaScript en la actualidad está haciendo grandes esfuerzos para ganar muchos adeptos y no solo es importante en el ambiente front end sino back end e incluso fuera del mundo web.

Tengo en mente varios otros factores por los cuales el desarrollo de videojuegos HTML5 puede ser atractivo para muchos diseñadores y desarrolladores en la actualidad, sin embargo esta entrada de blog ya esta muy extensa y pienso que pueden formar parte de otro compendio de ideas en el futuro.

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Using croquet.io and Phaser to create a multiplayer game.

Searching the perfect framework for programing the online part of the game, we already had the knowledge of socket.io as a possible solution to the online connection between users. In the testing with this technology we found Sockect.io is suitable for multiplayer games with HTML5 but only when actions made in game are not send as via the update part of the code. This is due to the very minimal specs we had in the tryout server, and also the unknow location of it.

Searching for other solutions, we found a very interesting techonoly that claim to use the lastest 5G specs or something. Anyway this solution is great for our purpose because makes our game serverless and it claim to support a wide range of coverage to solve the lag issues of a normal multiplayer approach.

The name of this solution is CROQUET.io and the use of it can help a lot in the creation of multiplayer games with HTML5. In our case we had to solve the logic in communicating the Croquet library with the Phaser library and was a very very ease solution given that both tech are writen in javascript.

Most of the problem with this project was to find any writing or tutorial about the mix of this technologies, apparently no much people was using this approach and thats why we are writing this notes in our blog, ready to help with our experience learned.